Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Kurt-Konrad "Kånny" von Cuniculus

Av inka - 21 oktober 2012 20:17

Kånny är en liten lejonhuvad kanin. Plötsligt en dag ramlade han in genom dörren. Jag hade inte tänkt skaffa kanin och det är fortfarande osäkert om Kånny kommer att stanna här eller inte men han är en förtjusande liten kille. Varför har ingen berättat för mig tidigare om hur kul det kan vara att ha kanin?

 


Kånny dök upp på jobbet under sommaren. Han var en helt galet söt liten fluffboll som jag trodde skulle säljas först av alla. Tänk så fel man kan ha. Kånny har ju röda ögon! Många är de barn som velat ta med sig Kånny hem men inte fått för sina föräldrar, då den allmänna åsikten är att rödögda djur antingen är sjukliga eller läskiga. Så Kånny har suttit kvar. I en butik har man inte sådär otroligt mycket tid att hantera djuren mer än att kolla igenom dem, klippa klor och släppa lös dem ett tag på förmiddagen. Så Kånny, som var väldigt lugn från början, "förvildades" en smula medan månaderna gick.

Mitt i allt började han hålla huvudet lite snett, vilket inte är ovanligt för rödögda djur. Kunderna började kommentera och säga att han var sjuk. Så Kånny flyttades in i karantänsrummet för bättre uppsikt över honom. Där inne började han bete sig skyggt, då han blev ännu mer ovan vid liv och rörelse runt om. Så när man kom in dit sprang han direkt och gömde sig. Sista tiden på jobbet började jag lyfta upp honom varje dag och ha honom ute mer. Kånny började våga undersöka lite mer igen. Dock ville han hela tiden in i boxarna där de som är till salu sitter. Jag tror han trivdes mer där ute än inne i karantänen. Eller så ville han vara närmare brudarna.

Hur som helst är det svårt att veta vad man ska göra med en kanin som ingen vill köpa och som har lite sned skalle. Så till slut bestämde jag mig för att han skulle få följa med mig hem.

 


Nu ser jag faktiskt inga tecken på att han lutar huvudet alls. Dessutom har han blivit oerhört social på bara de tre dagar han bott här. Är det något ställe i världen som man blir van vid allt på så är det nog här.    Med alla hundar, katter och sånt där. Kånny verkar trivas och tyckte faktiskt, idag, att han kunde få spela lite dataspel i sängen med min sambo. 

Han är verkligen nyfiken. En helt annan kanin än vad jag trodde. Han testar och undersöker det mesta och när man gosar med honom blir han alldeles stilla och njuter. Det är så skönt att kunna ge honom mer uppmärksamhet än vad han kan få på en arbetsplats. Det är han värd. Kanske får han stanna också. Man vet aldrig!

 

 
 
hanna- mamma till Theodor

hanna- mamma till Theodor

21 oktober 2012 21:09

Gud så söt! Det är super kul med kaniner, speciellt när dom får sina konstiga ryck:D
Tycker verkligen du ska behålla honom, om du har tid o plats:)

http://hannashusdjur.bloggplatsen.se

inka

24 oktober 2012 22:22

Hej! Vad kul att du kommenterat! Jag tänkte på dig för någon dag sen och ser att din blogg är lösenordsskyddad. Kan inte du skicka mig lösen så jag kan fortsätta läsa den?
Kram

 
therese

therese

23 oktober 2012 06:20

Åååh, vilken snygging !
Konstigt att vi missat honom när vi varit in :/
Om du får för dig att omplacera honom, så hojta, har vi inte redan hunnit fylla ut kaninburen här hemma då så är vi väldigt sugna på att göra :)

http://luckyshe.blogg.se

inka

24 oktober 2012 22:24

Ja, det är konstigt. Han satt ju så länge där i buren och många barn ville ha honom, vit och fluffig som han är men föräldrarna ville väl inte ha hem en "demonkanin" eller så sa de att albinos alltid är sjuka. Just nu lutar det åt att behålla honom. :) Annars ska jag tänka på dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inka - 4 maj 2016 19:28

Jag har äntligen valt vilken hamsterunge som kommer att stanna. Eller, han kommer att få åka till en fodervärd men ägas av mig. Lille Adagio eller, till vardags, Sture.     Sen är det mycket tveksamt om jag kommer att kunna skiljas från lilla ...

Av inka - 3 maj 2016 09:41

Äntligen bestämde jag mig på riktigt för att börja registrera mina hamsterkullar i Svenska Hamsterföreningen. Jag blev medlem förra sommaren någon gång och nu, med kullen som Baronessan och Alf Manfred har fått har jag tagit mig för att både registre...

Av inka - 28 augusti 2015 09:33

Det har gått oerhört segt med det mesta denna sommar. Fågeluppfödningen har skitit sig helt och endast en undulatunge har fått växa upp och komma till ett nytt hem. Ungefär allt som kan gå fel har gått fel. Detta har inte känts peppande på något sätt...

Av inka - 28 augusti 2015 09:31


Bröderna Prick har fått en lillebror. Hektor heter han. Jag träffade honom i måndags och blev såklart otroligt kär! Ljuvligare än en pointervalp är ju svårt att vara. Det skulle i så fall vara en belgarvalp. Jag ser fram emot att lära känna den här l...

Av inka - 25 maj 2015 18:45

Torven gjorde sitt jobb och min svarta hamster Briah är mamma sen nu i torsdags 21/5. Har kunnat se sex bebisar. Kan eventuellt vara någon fler men Briah är oerhört noga med att gömma dem. Jag längtar verkligen tills jag får se dem ordentligt och bör...

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards